Posted on

ÚJ HAJÓ VÁRJA A TURISTÁKAT MOHÁCSON

Ötvenszemélyes kirándulóhajót adtak át egy próbaút keretében április 11-én Mohácson. A beruházás szervesen illeszkedik abba a törekvésbe, amelynek célja, hogy a város a továbbra is kiemelten kezelt busójárás mellett más területeken és más időszakokban is vonzó legyen a turistáknak. A beszerzés a Mohács és Pélmonostor együttműködésében létrejövő, magyar-horvát határon átnyúló Bike&Boat projekt része, amelyet a Logframe Tanácsadó Iroda dolgozott ki, és egyben menedzseli a magyar oldali megvalósítását is.

Az avatón Szekó József polgármester elmondta, hogy a Mohács I. nevet viselő hajót a helyi igényekre szabva a Magyar Kikötő Zrt. (Wiking Yacht Club) készítette el. A budapesti Hajógyári-szigeten épített járművön több mint 20, Németországból és Hollandiából erre a munkára hazacsábított munkás is dolgozott, akik a remények szerint – erre a referenciára is alapozva – hasonló hajókat építhetnek a jövőben. Talán éppen a Mohács II. és III. hajókat is, mert a névadással ezekre a távlati terveikre is utaltak. A jármű 48 turistát és 2 főnyi személyzetet vihet egyszerre, így egy busznyi ember ráfér. De a kerékpárosokra is gondoltak, a fedélzete 10-15 kerékpárt is befogad. Várhatóan tanulmányi kirándulások és céges rendezvények helyszíneként is népszerű lesz a hajó, így az akadálymentesített, fűthető, hűthető, nagy panorámaablakokkal, vízbeesés elleni habvéddel, radarral, GPS-szel és egyéb korszerű műszerekkel felszerelt húszméteres katamaránt wifivel, nagyképernyős okostelevízióval, hangosítással is ellátták, és pódiumot és büfésarkot is kialakítottak. A két 370 lóerős Volvo Penta motor akár 40 km/h sebességgel is tudja mozgatni a hajót, így a régi típusú járművekkel csaknem egy napig tartó Mohács-Eszék-Mohács vízi út öt óra tiszta menetidő alatt megtehető. Az alacsony, mindössze 80-85 centiméteres merülésű, több mint 200 millió forint értékű jármű a gemenci Keselyűs-kikötőtől a Béda-Karapancsa tájegységig, horvát területen Eszékig, illetve Vukovárig közlekedik, a Dráva almási betorkollásánál érintve a Kopácsi-rétet. Segítségével az utasok a Duna természeti szépségeit új nézőpontból láthatják, A több országot érintő folyami hajótúrák állomásaként a dél-magyarországi kikötővárost már most is évente 700-800 nagy lakóhajó érinti, ezzel a beszerzéssel Mohács pedig a víziturisztikai kínálata egyéb szegmenseit is tovább erősíti.

A katamaránt az évente csaknem félmillió ember szállító mohácsi révátkelőt működtető helyi cég, a Mohácsi Városgazdálkodási és Révhajózási Kft. fogja üzemeltetni, náluk van meg az ehhez szükséges szaktudás. Ahhoz, hogy széles utazóközönség is igénybe vehesse a katamaránt, a leendő hajóvezetőknek vonalvizsgát kell letenniük, amelyhez több utazás is kell. Ezért ez az avatással egybekötött Mohács-Eszék-Mohács túra ezt a célt is szolgálta. A hajó szolgáltatásai a nagyközönség részére belföldön április 15-től érhetők el, határon túli utazásra pedig várhatóan június 1-től nyílik lehetőség. A vízi jármű nem menetrend szerint fog közlekedni, hanem előre egyeztetett időpontokban, egyedi megrendelések alapján lehet majd bérbe venni.

A több közlekedési módot együtt kezelő, multimodális Bike&Boat projekt számos más elemet is tartalmaz. A legfontosabbak ezek közül a név másik feléhez kapcsolódó, Mohács belterületén, illetve Pélmonostor és Hercegszőlős között megépített új kerékpárútszakaszok. Mohácson a távolsági autóbusz-végállomáson 40 kerékpár elhelyezésére alkalmas tároló, Pélmonostoron szervizpont is létrejön, továbbá elkészülnek a Sátorhelyet Udvarral összekötő kerékpárút előkészítő tervei, valamint számos szakaszt kitábláznak. A fejlesztéseket több kiadvány és rendezvény népszerűsíti. Ilyen volt a horvát partnerünk, a BIKEA által tavaly október 14-én megrendezett BICIKLIJADA kerékpárverseny is.

Ezekkel, és a más projektekben párhuzamosan zajló többi kerékpárutas fejlesztéssel lehetővé válik, hogy a térség még jobban bekapcsolódjon a kontinensünket átszelő Eurovelo 6 és 13 kerékpárutak rendszerébe is, amely két útvonalnak egyébként pont Mohács az egyik kereszteződési pontja.

Az Interreg V-A Magyarország-Horvátország Együttműködési Program 2014-2020 keretében támogatott projekt költségvetése 1 102 794 euró. Ebből a magyar oldali rész 626 425 euró (az összköltség 56,8%-a), míg a horvát oldali 476 369 euró (az összköltség 43,2%-a). A magyarországi költségvetés 85%-át az Európai Unió, 10, illetve 5%-át pedig a magyar nemzeti társfinanszírozás, illetőleg az önerő biztosítja. A horvátoknál nincs nemzeti társfinanszírozás, így ott 15%-os önerőre van szükség.

A Logframe Tanácsadó Iroda nagy tapasztalattal rendelkezik a nemzetközi pályázatokban, ezen a területen már a korábbiakban is sok pályázó sikeres projektjében vettünk részt.  Ezekről is található leírás a híreink és referenciáink között, valamint a referenciatérképünkön.