Posted on

KERÉKPÁROS TÁBOR ÉS VERSENY A HATÁR KÉT OLDALÁN

Új kerékpárút épült, és egyéb biciklis fejlesztések is elkészültek a közelmúltban az EV13 GAP projekt keretében. A szeptember 21-22-i hétvégén ezekkel ismerkedhetett meg az az ötven magyar és horvát gyerek, illetve az ő szüleik, akik részt vettek a nekik szervezett változatos biciklis eseményeken. A Barcs, Drávatamási, valamint Kapela Dvor térségében megvalósuló projektet a Logframe Tanácsadó Iroda a horvát VIDRA fejlesztési ügynökséggel közösen kezdeményezte és készítette elő, és egyúttal az országukban menedzselik is annak megvalósítását.

A barcsi Arany János és Deák Ferenc általános iskolák diákjai és szüleik, valamint a túloldali testvérváros Verőce Vladimir Nazor Általános Iskolájának sportolói és szüleik szombaton a Kapela Dvor-i Jankovics-kastélyban táboroztak, vasárnap pedig a Barcs és Drávatamási közötti kerékpárúton túráztak, és közben különféle feladatokat megoldva egymással is versenyezhettek. Az esemény a European Cooperation Day rendezvénysorozatnak is része volt, amit szerte Európában ezzel egy időben tartottak a határon átnyúló együttműködés jegyében.

Az egykori határsáv nyomvonalán csodás környezetben, sokszor közvetlenül a Dráva mellett haladó új – több mint két méter szélességű, az ellentétes biciklis forgalomra is alkalmas  – kerékpárút egyben a projekt névadója is. Eddig ugyanis itt volt egy hézag (angolul gap) a Barents-tengertől a Fekete-tengerig, az egykori vasfüggöny mentén haladó EuroVelo 13 kerékpáros útvonal (EV 13) magyar szakaszán, ahol ugyan volt egy laza szerkezetű talajon kitáblázott földút, ez azonban esős időben sáros, száraz időben poros volt, így az év jelentős részében nehezen, vagy egyáltalán nem volt kerékpározható.

A kilenc kilométernyi aszfaltozáson felül a fejlesztés része volt egy kerékpáros pihenő kialakítása is. Horvát oldalon pedig kapcsolódott hozzá a barcsi határátkelő és a Jankovics-kastély közötti kerékpáros összeköttetés kijelölése, elkerülve a nagy forgalmú 5-ös számú állami közutat, valamint a kastély további fejlesztése, kerékpárosbarát beruházások megvalósítása is. Ezekkel a beavatkozásokkal összekapcsolódott a magyar és horvát hálózat, Barcs pedig a Dráva menti kerékpáros közlekedés valódi csomópontjává vált.

A projekt az Interreg V-A Magyarország-Horvátország Határon Átnyúló Együttműködési Program keresztül, az Európai Unió támogatásával, Barcs város és a horvátországi Verőce-Drávamente megye együttműködésében valósul meg. A teljes költségvetése 1 982 500 euró, melyből a magyar oldali fejlesztések 986 000 eurót tesznek ki, melynek 85%-át az Európai Regionális Fejlesztési Alap, 10%-át a magyar állam, 5%-át pedig Barcs Város Önkormányzata saját erőként finanszíroz.

Az EV13 magyarországi szakaszainak fejlesztését és promócióját még az egykori Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség keretében kezdtük el kb. 13 évvel ezelőtt, és azóta is szívügyünknek tartjuk. Nemcsak ebben a projektben, hanem több másikban (pl. az Amazon of Europe elnevezésűben) is azon dolgoztunk, dolgozunk, hogy az itteni szakaszok minél jobban kiépüljenek, hogy a kerékpárosok is minél jobban megismerhessék ezt a szép vidéket, és a helyiek jobban bekapcsolódhassanak a turizmusba, amely a lakosság megtartását is segíti.

A Logframe Tanácsadó Iroda többi projektjéről a híreink és referenciáink között, valamint a referenciatérképünkön olvashatnak bővebben.