Posted on

ÚJSÁGÍRÓK ISMERKEDTEK A FEJLESZTÉSEKKEL

November második hétvégéjén három magyar és két horvát újságíró pattant nyeregbe, hogy barcsi kísérőjük kalauzolásában megismerje az EV13 GAP projekt keretében elkészült kerékpáros fejlesztéseket és a vidéket. A hamarosan lezáruló kerékpáros projektben a a Logframe Tanácsadó Iroda is jelentős szerepet játszik.

A Dráva magyarországi fővárosából az első túra Horvátországba vezetett az EV13 Vasfüggöny útvonal egy rövid, harminc kilométeres szakaszán. A határ utáni első pihenőt a Kapela Dvor-i Jankovich-kastélynál tartották, amelynek udvarán a fejlesztések részeként önkiszolgáló szervizpontot is létesítettek: pumpával, imbusz-, villás- és kónuszkulcsokkal, csavarhúzókkal és szerelőállvánnyal.

Miután Turanovacon jobbra, nyugati irányba fordultak, megtekintettek egy kis harangtornyot, majd több kis települést érintve értek Križnicára. A falu gyönyörű környezetben, a Dráva bal partján, közvetlenül a magyar határ mellett fekszik. Az országhatár itt nem a Dráva folyót, hanem a Rinya-patakot követi, amelynek ezen szakaszát Ó-Drávának is nevezik, mert eredetileg, századokkal ezelőtt ez még a Dráva egyik ága volt. A településre biciklivel a folyam fölött egy nagyon látványos gyalogos-kerékpáros függőhídon, autóval pedig egy drótköteles komppal lehet átkelni. Miután a túrázók Križnicán megkóstólták a helyi étterem specialitását, a hatféle halból főzött halászlevet nokedlivel és lángostésztából készült, frissen sütött lepinével, ugyanazon útvonalon indultak vissza a szálláshelyükre.

Másnap a szemerkélés szakadó esőre váltott, de mivel a Drávatamásiig tartó új kerékpárút a Dráva partján, az ártéri erdőben halad, az ilyen időben is lenyűgöző hangulatot árasztott. Korábban is erre ment az EuroVelo 13 kerékpáros útvonal, de ez akkor csak egy laza szerkezetű talajon kitáblázott földút volt, amely esős időben sáros, száraz időben poros volt, így az év jelentős részében nehezen, vagy egyáltalán nem volt kerékpározható. Emiatt is kapta a projekt a hézag, (angolul gap) nevet, mert az egyik fő célja volt ennek a szakasznak a rendesen kerekezhetővé tétele – amit egy csaknem kilenc kilométer hosszú és 2,3 méter széles kerékpárúttal ért el.

A vasárnapi túra a barcsi kikötő megtekintésével indult, majd a Dráva-híd alatt elhaladva a szabadstrandra ért. Itt a kerékpáros és vízitúrázók ingyen sátrazhatnak, sőt a büfé épületében a május 1-je és szeptember közepe közötti szezonban éjjel-nappal működő meleg vizes blokkot is használhatnak. Tovább tekerve nagyjából négy kilométer múlva egy szintén a projekt keretében épített bringás pihenőnél álltak meg, amely a zuhogó időjárásban különösen jól jött. Kis szusszanás után a kirándulók öt kilométer tekerés és közben két kisebb emelkedő megmászása után Drávatamásiba értek, ahonnan az út ugyan tovább folytatódik, az újságírók tanulmányútja azonban ott véget ért.

Az „EV13 GAP – „Filling the gap – completion of the cross-border section of EuroVelo 13 between Drávatamási and Virovitica” elnevezésű, HUHR/1601/2.1.1/0006 számú projekt az Interreg V-A Magyarország-Horvátország Határon Átnyúló Együttműködési Programon keresztül, az Európai Unió támogatásával, Barcs város és a horvátországi Verőce-Drávamente megye együttműködésében valósul meg. A projektet a Logframe Tanácsadó Iroda a horvát VIDRA fejlesztési ügynökséggel közösen kezdeményezte és készítette elő, és egyúttal az országukban menedzselik is annak megvalósítását. A teljes költségvetés 1 982 500 euró, melyből a magyar oldali fejlesztések 986 000 eurót, a horvát oldaliak pedig 996 500 eurót tesznek ki. A magyarországi költségvetés 85%-át az Európai Unió, 10, illetve 5%-át pedig a magyar nemzeti társfinanszírozás, illetőleg az önerő biztosítja. A horvátoknál nincs nemzeti társfinanszírozás, így ott 15%-os önerőre van szükség.

A projekt nemcsak az EV13 kerékpáros fejlesztési törekvéseibe illeszkedik, hanem azon célkitűzésekbe is, amelyek azt irányozzák, hogy a kerékpáros infrastruktúra és szolgáltatások, illetve az ezeket támogató marketing is egyre inkább kiépüljön ebben a határmenti térségben. Ezáltal érhetjük el azt, hogy a kerékpárosok is minél jobban megismerhessék ezt a szép vidéket, és a helyiek is jobban bekapcsolódhassanak a turizmusba, amely ezen az aprófalvas vidéken a lakosság megtartását számottevően segítheti.

A Logframe Tanácsadó Iroda többi projektjéről a híreink és referenciáink között, valamint a referenciatérképünkön olvashatnak bővebben.