Posted on

ÁTADTÁK A KERÉKPÁRUTAT

November végén a műszaki átadása is megtörtént a Barcs és Drávatamási között a közelmúltban elkészült új kerékpárútnak. A fejlesztés a Barcs város és a horvátországi Verőce-Drávamente megye együttműködésében létrejövő, határon átnyúló EV13 GAP projekt része, amelynek egyik célja pont az volt, hogy ezen szakasz megépítésével az EuroVelo 13 nemzetközi kerékpártúra-útvonal hazai része teljes egészében kerékpározhatóvá váljon. Még karácsony előtt Verőcén a zárókonferenciát is megtartják, de a tervek már megvannak a folytatásra is.

Az új kerékpárút egyben a projekt névadója is. Eddig ugyanis itt volt egy hézag (angolul gap) az egykori vasfüggöny mentén haladó EuroVelo 13 kerékpáros útvonal (EV 13) magyar szakaszán, ahol az útvonal egy sokszor nehezen kerékpározható földúton vezetett.

A 2,3 méter széles és kilenc kilométernyi hosszú aszfaltozáson felül a fejlesztés része volt egy kerékpáros pihenő kialakítása is. Horvát oldalon pedig kapcsolódott hozzá a barcsi határátkelő és a Jankovich-kastély közötti kerékpáros összeköttetés kijelölése, valamint a kastély további fejlesztése, kerékpárosbarát beruházások megvalósítása is. Ezekkel a beavatkozásokkal összekapcsolódott a magyar és horvát hálózat. A fejlesztéseket egy verseny keretében már a gyerekek, egy tanulmányúton pedig az újságírók is megismerhették. A később idelátogatókat pedig az online tájékoztatás mellett információs tábla és magyar-angol, illetőleg horvát-angol nyelvű térképek is segítik majd.

A projekt nemcsak az EV13 kerékpáros fejlesztési törekvéseibe illeszkedik, hanem azon célkitűzésekbe is, amelyek azt irányozzák, hogy a kerékpáros infrastruktúra és szolgáltatások, illetve az ezeket támogató marketing is egyre inkább kiépüljön ebben a határmenti térségben. Ennek megfelelően már készítik elő az újabb projekteket is. Barcson például megvannak már a tervek a turisztikai és mobilitási központra a vasútállomás mellett, és a folyamtól a drávaszentesi Dráva Kapu Bemutatóközpontig vezető kerékpáros túraútvonalra is.

Az „EV13 GAP – „Filling the gap – completion of the cross-border section of EuroVelo 13 between Drávatamási and Virovitica” elnevezésű, HUHR/1601/2.1.1/0006 számú projekt az Interreg V-A Magyarország-Horvátország Határon Átnyúló Együttműködési Programon keresztül, az Európai Unió támogatásával, Barcs város és a horvátországi Verőce-Drávamente megye együttműködésében valósul meg. A projektet a Logframe Tanácsadó Iroda a horvát VIDRA fejlesztési ügynökséggel közösen kezdeményezte és készítette elő, és egyúttal az országukban menedzselik is annak megvalósítását. A teljes költségvetés 1 982 500 euró, melyből a magyar oldali fejlesztések 986 000 eurót, a horvát oldaliak pedig 996 500 eurót tesznek ki. A magyarországi költségvetés 85%-át az Európai Unió, 10, illetve 5%-át pedig a magyar nemzeti társfinanszírozás, illetőleg az önerő biztosítja. A horvátoknál nincs nemzeti társfinanszírozás, így ott 15%-os önerőre van szükség.

Az EV13 magyarországi szakaszainak fejlesztését és promócióját még az egykori Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség keretében kezdtük el kb. 13 évvel ezelőtt, és azóta is szívügyünknek tartjuk. Nemcsak ebben a projektben, hanem több másikban (pl. az Amazon of Europe elnevezésűben) is azon dolgoztunk, dolgozunk, hogy az itteni szakaszok minél jobban kiépüljenek, hogy a kerékpárosok is minél jobban megismerhessék ezt a szép vidéket, és a helyiek jobban bekapcsolódhassanak a turizmusba, amely a lakosság megtartását is segíti.

A Logframe Tanácsadó Iroda többi projektjéről a híreink és referenciáink között, valamint a referenciatérképünkön olvashatnak bővebben.

Alaptérkép forrása: © OpenStreetMap közreműködők.

Fotók forrása: kerekparut.com.